Autentyczność w świecie pełnym filtrów – silver influencerzy

Social media pękają w szwach od profili pięknych, młodych i wiecznie uśmiechniętych twórców,
którzy co rusz udają się na zagraniczne wycieczki, kupują nowe auta lub domy. Ich twarzy nie szpeci ani jedna blizna czy zmarszczka, a wszystkie niedoskonałości poprawiane są albo przez wybitnych specjalistów medycyny estetycznej albo przez kilka sprytnych kliknięć w programie do retuszu. Zdawać by się mogło, że w tak idealnym świecie zaczyna brakować miejsca dla osób odbiegających od wyśrubowanych instagramowych norm. I właśnie wtedy zaczynają dochodzić do głosu silver influencerzy, którzy mówią „My też tu jesteśmy i jesteśmy ważni”

Kim są tak zwani silver infuencerzy? To pokolenie osób powyżej 55 roku życia, które nie tylko nie boi się nowych technologii, ale także aktywnie bierze udział w social mediowej społeczności, tworząc treści skierowane nie tylko do swoich rówieśników, ale także do osób, które szukają autentyczności w świecie pełnym filtrów. Pokolenie te doświadczyło wielu zmian społecznych- urodzili się w czasach powojennych, przeżyli komunizm i zmianę ustroju, doświadczyli rewolucji technologicznej, a teraz, dopasowując się do obecnych czasów, chcą dzielić się swoją wiedzą poprzez najpopularniejsze kanały komunizacji- Facebooka, Instagrama czy blogi modowe, których autorką jest m.in. Krystyna Bałakier.

Pani Krystyna jest wrocławską stylistką, która prowadzi swój blog modowy, a także konto na
Instagramie zrzeszające ponad 26 tysięcy obserwujących. Na profilu oprócz pomysłów na stylizację i modny wybór w każdym wieku, możemy dostrzec fragmenty codziennego życia, ale takie codzienne, zwykłe jak zdjęcia kwiatów, relacje z podróży czy wybrane sentencję. Odwiedzając ten profil można odnieść wrażenie, że przychodzi się w gości do kogoś znajomego, który przywita nas serdecznym uśmiechem i zaproponuje filiżankę ciepłej herbaty.

Silver influencerzy pełnią istotną rolę w zmianie postrzegania starość. Do tej pory dominował
wizerunek starzenia się jako wycofania się z życia zawodowego i społecznego, okresu raczej
smutnego i nie obfitującego w nowe doświadczenia, ale współcześni twórcy pokazują, że ten czas w ich życiu może przynieść wiele pięknych chwil. Ikoną w tej dziedzinie stała się Helena Norowicz, aktorka znana z produkcji takich jak „Stawka większa niż życie” czy „Boże Ciało”. Pani Helena jest również modelką, choć w tej dziedzinie zaczęła rozwijać się dopiero w wieku 80 lat, która udowodniła, że wiek nie stanowi przeszkody w realizacji swoich marzeń, a jej konto na Instagramie pełne jest niesamowitych zdjęć, które mogą stanowić inspirację nie tylko dla jej grupy wiekowej, ale także dla młodszej części odbiorców.

Choć mogłoby się wydawać, że silver influencerzy trafiają głównie do osób w podobnym wieku, spora część ich publiczności to młodsze osoby, poszukujące w ich treściach autentyczności oraz opinii opartych na życiowym doświadczeniu. Wielu z nich dzieli się swoją wiedzą nie tylko w mediach społecznościowych, ale także poprzez książki, które stanowią cenne źródło inspiracji dla szerokiego grona odbiorców. Przykładem takiej twórczyni jest pani Irena Wielocha, autorka książki pt.” Kobieta zawsze młoda. Jak nie przeoczyć szansy na realizację własnych marzeń”, która jest poradnikiem skierowanych do kobiet dojrzałych, ale nie tylko, mającym inspirować do zadbania o siebie zarówno psychicznie jak i fizycznie. Pani Irena dzieli się w niej praktycznymi poradami dotyczącymi zdrowego stylu życia, pielęgnacji oraz utrzymania energii niezależnie od wieku.

Wzrost popularności silver influencerów wiąże się z rosnącą liczbą osób powyżej 60. roku życia, które obecnie stanowią 25,9% społeczeństwa, a według prognoz GUS do 2060 roku będą już obejmować 38,3% populacji. Co więcej, ta grupa wiekowa budzi większe zaufanie wśród odbiorców, dzięki czemu firmy coraz chętniej podejmują z nimi współpracę, widząc w nich autentycznych i wiarygodnych ambasadorów swoich produktów.

Silver influencerzy pokazują, że wiek nie jest barierą, lecz atutem, a ich rosnąca rola w mediach
społecznościowych dowodzi, że autentyczność i doświadczenie mają coraz większą wartość w świecie mediów społecznościowych.